המדריך לבניית תוכנית שיווקית
בעידן של ימינו, רבים חושבים שאם הם יפתחו עסק מבריק כזה או אחר, ההצלחה היא רק עניין של זמן. אז זהו – שזה לא בדיוק ככה.
כדי להצליח היום בעולם העסקים, צריך הרבה יותר מרעיון – צריך ביצוע. כשמדברים על ביצוע במונחים של עסק, מדברים קודם כל ולפני הכל על תוכנית שיווקית.
מה היא למעשה תוכנית שיווקית?
תוכנית שיווקית מהסוג הזה, שהיא חלק בלתי נפרד מתוכנית עסקית (חלק קריטי לא פחות), מדברת בעיקר על החלק של הבאת הלקוחות אל העסק. אז איך עושים את זה? בעזרת כמה דרכים:
· פיתוח עסקי ושיתופי פעולה: כדי להשיג קהל רלוונטי לעסק, יש להיעזר בעסקים אשר יכולים להיות דומים בקהל הפוטנציאלי שלהם, אך לא מתחרים במוצר אותו הם מספקים. לדוגמא: קוקה קולה ומקדונלדס. בעצם בזה שכל עסק יפרסם את הקולגה שלו, שניהם יכולים להרוויח קהל רב שסיכוי רב שלא היה מגיע בדרכים אחרות, ולמעשה נחשב להפסד לקוחות.
· פרסום באמצעי התקשורת: בעזרת פרסומות בטלוויזיה, בשלטי חוצות, פלאיירים וכל דרך יצירתית אחרת אפשר להביא קהל בסדר גודל שלא נתפס. רבים חושבים שפרסום מהסוג הזה הוא מיותר ולא מביא לקוחות כלל. הלא חשיבה זו הינה טעות מוחלטת ונפוצה. מחקרים מוכיחים שפרסום שכזה נכנס לתודעה של הצרכן, ויכול מאוד לגרום לו לקנות. אם לא היום, אז מחר, ואם לא מחר – אז אולי בעוד שנה. אבל תמיד התודעה הזאת תישאר בראשו, וגם אם לא יקנה הוא בעצמו, יכול מאוד להיות שהוא יספר על כך לחברים או משפחה.
· פרסום באינטרנט: זה הוא לא סוד שפרסום באינטרנט מצליח לסחוף את העולם הטכנולוגי של היום. גוגל, פייסבוק, וסתם אתר תדמיתי כזה או אחר – הם הדרכים הנפוצות ביותר כיום לפרסום. במיוחד אצל עסקים חדשים וקטנים, יש ביקוש רב לבעלי מקצוע בתחום קידום האתרים, במטרה לשווק את האתר שלהם (לפעמים גם לבנות אותו עבורם) ברשתות החברתיות, במנועי החיפוש, ועוד.
ללא ספק, כשחושבים על לפתוח עסק, צריך לחשוב על הרבה מעבר לחלק המעשי של וההצלחה של העסק במכירת המוצר שהוא מספק. חובה לשים דגש על שיווק העסק בכל מקום שניתן לשווק בו. אין מקום להתקמצן בחלק זה של העסק, כיוון שהוא יכול להוות את מקור ההכנסה המרכזי של העסק. כמובן שכדי לבצע שיווק, צריך להיעזר עם תוכנית עסקית מסודרת ולעבוד לפיה, וכן – כך אולי תוכלו באמת להצליח בעסק שלכם. בהצלחה.